Gyakran halljuk, hogy az ábrák, képek használata mennyire megkönnyíti a kommunikációs üzenetek átadását. Persze-persze, de honnan fogod tudni, hogy mikor milyet érdemes használni?
Már Konfuciusz is tudott ezt-azt a vizuális elemek - ábrák, képek - kommunikációs hasznáról: "Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem." Ha hiszel a vizualitás erejében, biztosan veled is előfordult már, hogy valamilyen kommunikációs anyagon dolgoztál, és kétségbeesve próbáltad megtalálni azt a bizonyos illusztrációt, ami pont oda illik, ami tökéletes. Én ezzel időnként órákat tudok eltölteni. Mi segíthet körvonalazni, hogy egyáltalán mit keress?
Dan Roam munkájára hivatkozva Lee Lefever könyvében bemutatja a vizuális elemek 6 csoportját, amelyek közül a megfelelőt kiválasztva mindenféle kommunikációs üzenet átadását megkönnyíthetjük:
- A ki és mi üzenetek: Ezek mindig emberekről, dolgokról, teendőkről szólnak. A megjelenítésükre használható vizuális elem a portré, amelynek segítségével kiemelhetők a jellegzetességek, illetve bemutathatóak a fő típusok.
- A mennyi üzenetei: Ezek a számokhoz vagy mérésekhez kapcsolódó üzenetek. Valaminek a mennyiségét, mértékét a diagramokon mutathatjuk be, így ezek remekül használhatóak trendek magyarázatánál.
- A mikor üzenetei: Ezek az ütemezésről, időzítésről szóló üzenetek. Szemléletesen ábrázolhatóak idővonal segítségével, amelyen a hosszabb ideig tartó fázisok nagyobb helyet foglalnak el, mint a rövidebbek, így a különbségek mindenki számára könnyen átláthatóvá válnak.
- A hol üzenetei: Amikor irányokról, illetve különböző dolgok egymáshoz kapcsolódásáról beszélünk. Ezek vizuális megfelelője a térkép, ami nem csak földrajzi helyekre értelmezhető. Halmazábrák, gondolattérképek segítségével gondolatok, emberek, termékek kapcsán is használhatjuk.
- A hogyan üzenetei: Amikor a dolgok egymásra gyakorolt hatását akarjuk ábrázolni, a folyamatábra lesz segítségünkre. Ez a vizuális megjelenítési forma bemutatja, hogy hogyan működik valami egészében.
- A miért üzenetei: Amikor az átfogó kép átadása a célunk – például egy döntés kapcsán –, és több változó együttes hatását kell megmutatnunk, érdemes többváltozós grafikont használnunk.
November 19-én érkezik a Magazin következő száma, amiben a kommunikációról lesz szó. Ha érdekel a téma, de még nem regisztráltál, itt megteheted.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!