Coaching két lábon és hat lábon

Bele se kezdj, az a biztos?

2016. március 10. - Nyíri Gabi

dwarf-1184947_640.jpg

Amikor nem értünk valamihez, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy úgysem lennénk képesek megtanulni, vagy hogy az önbizalmunk nem élné túl a sok bukdácsolást a fejlődés rögös útján. A legbiztosabb tehát hagyni az egészet, és bele sem kezdeni. Az is biztos ugyanakkor, hogy ha nem csináljuk, garantáltan nem érünk el semmit. Mit tehetünk a stagnálás ellen?

Néhány hónappal ezelőtt megkeresett egy kollégám azzal az ötlettel, hogy készítsünk közösen egy ismeretterjesztő videóanyagot. Amikor kiderült, hogy nem csak szakmai segítséget vár, hanem engem szeretne a felvételeken látni, elbizonytalanodtam. Mivel még soha nem beszéltem kamerába, az volt az első gondolatom, hogy ugyan, mindenkinek – főleg nekem – jobb lesz, ha meg sem próbáljuk. Aztán arra jutottam, hogy ha nem csináljuk, örökre távol maradok a kamerától. Következzen az a 4 dolog, ami engem meggyőzött, hogy igenis érdemes belevágni:

fig-974816_640.jpg

Nem kell tökéletesnek lennie! Hajlamos vagyok magasra tenni a mércét magammal szemben, így ebben az esetben is azt mondogattam, hogy nem lesz tökéletes. A kollégám azzal érvelt, hogy pont az teszi hitelessé, hogy nem tökéletes. Nyíri Gabi, coach és tréner lesz a felvételeken, nem egy tv bemondó vagy színész. A tökéletesség egy soha el nem érhető illúzió, ráadásul egy csomó mindenben csak akkor tudsz fejlődni, ha csinálod. Erről a témáról itt olvashatsz részletesebben.

Nem kell az egészre egyben lőni! Mire befejeztük a tartalom összeállítását, kiderült, hogy 15 gépelt oldal lesz az én részem. Biztosan nem lettem volna képes megcsinálni, ha a 15 oldal lebeg a szemem előtt, és nem csak a soron következő snitt. Amikor új feladattal állsz szemben, bontsd fel a lehető legkisebb, és éppen ezért sokkal kezelhetőbb részletekre!

fig-974815_640.jpg

Nincsenek kőbe vésve a módszerek! Először fejből próbáltam elmondani egy-egy részt, ami súgó és jegyzetek nélkül nem volt könnyű. Ha így nem megy, csináljuk máshogy: puskának rajzos vázlatot (mindmap-et) készítettem minden részhez, amit a kamera állványára rögzítettünk. Csak azért, mert egy módszer nem válik be, nem kell rögtön a célt is eldobni. Változtass, kísérletezz bátran!

Nem kell túl komolyan venni magunkat! Kisebb és nagyobb bakik tömkelegét sikerült bemutatnom, mire elkészültek a felvételek. Szállóigévé vált a kollégám mondata egy tartalmi rész kapcsán: „Tényleg, ezt abban a részben elmondtad, tízszer! Tényleg tízszer, sőt volt, amit többször is. Ha megengeded magadnak, hogy ne legyél tökéletes, a humor segít átlendülni a nehézségeken.

És hogy lásd, hogy nem csak a levegőbe beszélek, amíg a videó szerkesztése el nem készül, a munka bizonyítéka:

img_3276.JPG

A „nekem ez úgysem menne” és az „én nem élem túl ezt a bénázást” csak két lehetséges kifogás a tanulással, fejlődéssel kapcsolatban. Március 17-én jön a Magazin következő száma, amiből megismerhetsz egy sor további kifogást, és azt is, hogy hogyan kezelheted őket. Ha érdekel a téma, de még nem regisztráltál, itt megteheted.

Képek innen.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!

süti beállítások módosítása