Coaching két lábon és hat lábon

Ne hasonlítsd az érzéseidet másokéhoz!

2020. december 30. - Nyíri Gabi

blogcover_2020_dec_ep44_ne_hasonli_tsd_az_e_rze_seidet_ma_soke_hoz.jpg

Milyen együtt élni egy kölyökkutyával? És hogyan kapcsolódik ez ahhoz, hogy ne hasonlítsd a saját érzéseidet másokéhoz?

Röviden:

Az egyéni megélések összehasonlítása nem visz előre. Ehelyett az értelmes kérdés az, hogy hogyan állítottátok elő a helyzethez kapcsolódó érzéseiteket – ki-ki a sajátját. Hogy-hogy hogyan állítottátok elő? Íme 3 mód, ahogyan biztosan tudsz hatni arra, hogy egy helyzetben milyen érzésed alakul ki:

  • Milyen elvárásokkal léptél bele a helyzetbe?
  • Mire irányítod a helyzetben a figyelmedet?
  • Mennyire vagy képes a figyelmedet az adott pillanatra irányítani?

Nézd meg a videót a részletekért, de azért nem érdemes a saját érzéseidet másokéhoz hasonlítani, mert abból csak rossz érzés származhat. Ehelyett építkezz abból, hogy megtanulod a megéléseidet minél tudatosabban kezelni!

Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:

Biztosan hallottad már tőlem a Coaching két lábon és hat lábon történetét: Hogy azt vettem észre, hogy számtalan esetben ugyanazok a jelenségek bukkannak fel a kutyázásban és a személyes fejlesztői munkámban is. A körítés kicsit más – a lényeg ugyanaz. Az utóbbi napokban pont ugyanez történt annak kapcsán is, hogy mennyire érdemes a saját érzéseidet másokéhoz hasonlítani. Hát akkor lássuk!

A kutyás része elég nyilvánvaló. Ahogy Sage szocializációja kapcsán – a lehetőségekhez mérten – eljárunk a juhászokkal mindenfelé, gyakran teszik fel nekünk azt a kérdést, hogy „Mennyire nehéz együtt élni Sage-dzsel?” Valószínűleg arra számítottak, hogy a jellemző kiskutyás kalandok miatt azt fogjuk mondani, hogy nagyon.
Az őszinte válaszom mégis az, hogy nekem nem nehéz. Nem igaz, hogy nincsenek nehéz pillanatok, nincs elbizonytalanodás, nincs olyan, hogy azt érzem, hogy rosszul döntöttem és így rosszul reagáltam egy adott helyzetben. És emellett az sem igaz, hogy nem álltam földre esett állal, amikor Sage csak megfigyelés útján tökéletesen megtanult egy trükköt Skilltől.
Összességében azt tapasztalom, hogy együtt élni Sage-dzsel pont olyan, amilyennek vártam. Nagy álmom volt, hogy legyen egy kölyök, akit én nevelhetek fel, és ez alapján akár azt is mondhatnám, hogy a kisasszony még kevésbé dúlta fel az életünket, mint amire számítottam.

Nem kutyás vonalon ugyanez annak kapcsán került elém, hogy vajon 2020 mennyire volt nehéz év. Olvastam egy személyes fejlesztő szakember írását az egyik közösségi oldalon, aki ki volt akadva az olyan megnyilvánulásokon, amik nem arról szólnak, hogy 2020 bizony egy dögletesen nehéz év volt. Mert szerinte ilyesmit mondani egyszerűen nem fair azokkal szemben, akik nehéznek élték meg az elmúlt időszakot, ugyanis ilyesmit olvasva úgy érezhetik, hogy velük valami baj van, ha nem érzik jól magukat.

Csakhogy ott vagyok például én, aki pont a másik táborba tartozom. Ha engem kérdezel erről az évről, sok mindent mondanék, de azt semmiképp, hogy számomra ez egy dögletesen nehéz és rossz év volt. És ha beleengedném magam ebbe a játékba, lehetnék pont én az, aki úgy érzem, valami baj van velem, amiért nem éltem meg 2020-t egy borzasztóan rossz évnek.

Ez alapján úgy tűnik, nem érdemes a saját érzéseinket másokéhoz hasonlítani. De vajon miért nem?

A saját élettapasztalata, érettsége, működése alapján mindenkinek saját elképzelése van arról, hogy hogyan is illik az embernek érezni magát egy-egy helyzetben. Sőt, az embereknek vannak szokásaik azzal kapcsolatban, hogy hogyan szokták érezni magukat különböző szituációkban. Így mindenki egészen különböző módon reagál, és egyszerűen értelmetlenné válik a megélések összehasonlítása, és ugyanígy értelmetlen azt várni, hogy nekünk ugyanúgy kellene érezni magunkat, mint valaki másnak.

Ha a megélések összehasonlítása nem visz előre, mire érdemes figyelni? Szerintem az értelmes kérdés az, hogy te mi miatt érzed magad úgy, ahogyan érzed, és mi miatt érzi magát úgy a másik, ahogyan ő érzi. Eggyel direktebb formában ugyanez: Hogyan állítottátok elő a helyzethez kapcsolódó érzéseiteket – ki-ki a sajátját?

Hogy-hogy hogyan állítottad elő? Íme 3 mód, ahogyan biztosan tudsz hatni arra, hogy egy helyzetben milyen érzésed alakul ki:

  • Milyen elvárásokkal léptél bele a helyzetbe? Ha magasak voltak az elvárásaid, és ezzel a helyzet nincs összhangban, nem fogod jól érezni magad. Ezzel szemben ha nem vártál semmit, vagy nem voltak óriási elvárásaid, és mégis valami pozitívat tapasztalsz, elégedett leszel. Lásd az én példámat arról, hogy mire számítottam, Sage mennyire fogja feldúlni az életünket.
  • Mire irányítod a helyzetben a figyelmedet? Én is mesélhetnék a kiskutyás időszakról és 2020-ról általában is olyan dolgokat, ami nehézségekről, bosszúságokról, csalódásokról, veszteségekről szól. Meg mesélhetek előrelépésekről, büszkeségekről, szép pillanatokról is. Az igazság az, hogy ez a kettő együtt van ott. És akkor jársz legközelebb az igazsághoz – a saját igazságodhoz –, ha ezt a kettőt együtt tudod látni és együtt tudod értékelni. És a helyén kezeled őket, nem gondolva, hogy az egyik lenullázná a másik jelentőségét és értékét. Mert a szépségben, az előrelépésben van az örömöd, az, ami továbbvisz, és a nehézségekben részben ott van az élet rendje – én legalábbis így hiszem –, és ott van a fejlődés és a tanulás lehetősége. Hol lennének a felismeréseid, ha mindig minden úgy menne, mintha zsinóron húznák?
  • Mennyire vagy képes a figyelmedet az adott pillanatra irányítani? Az a tapasztalat, hogy a jelennel, az aktuális helyzettel mindig sokkal jobban meg tudsz küzdeni, mint hogyha a múltadon rágódsz – amin nem tudsz változtatni, és / vagy a jövődön agyalsz – és olyan forgatókönyveket gyártasz, amelyek jó eséllyel sosem fognak valóra válni.

Nem érdemes a saját érzéseidet másokéhoz hasonlítani, mert abból csak rossz érzés származhat. Vagy úgy, hogy elkezded magad nem megfelelőnek érezni, vagy szégyen formájában, amiért jobban érzed magad, mint mások. Ha megveszed nekem azt a felvetést, hogy ennek így nincs értelme, építkezz abból, hogy megtanulod a megéléseidet minél tudatosabban kezelni! Ne azt kérdezd, hogy a másik érzéseihez képest te hogy vagy, hanem arra tedd a figyelmedet, hogy hogyan hoztátok létre ki-ki a saját megélését!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!

süti beállítások módosítása