Coaching két lábon és hat lábon

Egész évben ezt csináltad, és semmi eredmény?

2020. január 02. - Nyíri Gabi

dog-4656783_640.jpg

Megvolt a nagy elhatározás, végre idén belefogtál, de minden hiába, nincs eredmény? Január 2-án jót mosolyogsz a dolgon, pedig az ilyen elégedetlenség gyakoribb, mint amilyennek tűnik! Mi az a 3 alapvető ok, ami oda vezet, hogy túlságosan hamar feladod? És hogyan kerülheted el őket?

Az év végi hetek az elképzelt változások és fogadalmak időszaka, amit az új év elején gyakran lelkes megvalósítás követ. Ha már csinál valamit az ember, teljesen jogos, hogy eredményeket akar. És mi van, ha nem jönnek? Nagy a veszélye, hogy pillanatok alatt elfogy a motiváció, és az erőfeszítések ahogy jöttek, úgy el is tűnnek a semmibe.

Minek csinálna valaki olyasmit, ami nem működik? – kérdezheted joggal. A helyzet azonban az, hogy a feladás gyakran korábban jön, mint ahogy az erőfeszítéseknek egyáltalán esélye lenne eredményt hozni. Klasszikus kép az edzőteremből, hogy az illető az első edzésén méregeti magát a tükörben, hogy nagyobbak-e az izmai, mint érkezéskor. És persze ez az élet minden területén megtalálható: Volt kutyás tanítványom, aki kétségbe vonta a saját képességeit, mert 3 nap alatt nem ért el látható változást az ebnél (ami ráadásul még nem is volt igaz, csak nem a megfelelő helyen kereste a jeleket), és olyan ügyfelem is, aki azt érezte, hogy nem halad eléggé, mert a 30+ éve berögződött gondolkodási mintáit egy hét alatt csak részben tudta átalakítani.

Mi az, ami ilyenkor hiányzik az elszántság mellől? A megfelelő stratégia, ami segít elérni a megcélzott változást. Íme a 3 alapvető ok, ami oda vezet, hogy túlságosan hamar feladod:

moscow-guard-dog-3017899_640.jpg

1. Nem tudod, hogy honnan fogod látni a változást: Vannak területek, ahol könnyű mérhetővé tenni a célokat: szeretnél X kiló lenni vagy Y összeget félretenni minden hónapban. Ha közelítesz ezek felé az értékek felé, akkor haladsz. Más esetekben azonban ez nem ennyire egyszerű. Miből fogod látni például, hogy a kutyád kezelhetőbbé vált vagy azt, hogy magabiztosabb lettél?
Mi a teendőd? Mielőtt belekezdesz a megvalósításba, pontosan fogalmazz meg magadnak két dolgot: Egyrészt hogy hogyan néz ki a megcélzott állapot vagyis mikor érted el a célod, másrészt hogy mi lesz a változás első látható jele. Igen, simán lehet, hogy ezek szubjektív dolgok, de ez a te változásod, nem kell ugyanabban mérned, mint másnak.

dog-1168663_640.jpg

2. Tévesen észleled, hogy mióta csinálod: Mire eljutsz oda, hogy elhatározod magad egy változás kapcsán, és belekezdesz a megvalósításba, gyakran már egy csomót foglalkozol a témával. Gondolsz rá, olvasol róla, megnézed a lehetőségeket, leteszel az egészről, mert macerás, újra előveszed, mert mégis jó lenne, na jó, jön az új év, már nem lehet tovább húzni, vágjunk bele... És ez eltorzíthatja az észlelésedet annak kapcsán, hogy mióta is dolgozol az ügyön, ami oda vezethet, hogy tévesen ítéled meg, hogy mostanra jogos-e eredményt várni. Lehet, hogy 6 hónapja agyalsz a futáson, de két effektív edzés után nem csoda, hogy csak a sarokig bírod...
Mi a teendőd? Tudatosítsd magadban, hogy a tervezés és a tényleges megvalósítás két külön szakasz. Legyél büszke magadra, hogy elvégezted a munkának azt a részét, ami lehetővé tette, hogy cselekvésbe lendülj! Ezzel együtt fejben nyiss egy új szakaszt, és kezdj neki a munkának!

dog-3386303_640.jpg

3. Már bezsebelted a jutalmat: Amikor valamilyen jelentős változásra készülsz, a környezeted nagyon büszke tud lenni rád. „Fú, te tényleg le fogsz szokni a dohányzásról? Apám, ez mennyire menő, én biztos nem tudnék...” Te pedig jólesően kihúzod magad. A többiek ilyen rajongása a célod iránt ahhoz hasonló pszichológiai jutalmat jelent, mintha már el is érted volna magát a célt. Innen nézve meg minek strapálni magad...?
Mi a teendőd? Derek Sivers egyenesen azt tanácsolja, hogy tartsd meg magadnak a terveidet, és ne beszélj róluk a környezetednek. Ha neked segít a társas nyomás – ciki bevallani a többieknek, hogy mégsem csinálod – hatalmazz fel valakit magad körül, hogy rákérdezzen, hogyan haladsz a megvalósítással. Bárhogy is döntesz, érdemes önmagadat megerősíteni az elhatározásban. Ennek a legjobb módja az, hogy összegyűjtöd, hogy mi mindenért fontos neked, hogy megtörténjen a változás: mit nyersz vele és mit kockáztatsz, ha mégsem teszed meg. Így van hova visszatérned, amikor épp meginog az elszántságod.

Te milyen változáson dolgozol épp? Biztosítsd be magad, hogy ne add fel idő előtt! Menj végig a fenti 3 ponton ennek a konkrét változásnak a kapcsán, és azonosítsd be a szükséges megelőző lépéseket!

Képek innen: 1., 2., 3., 4.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!