Coaching két lábon és hat lábon

Miért jó újraolvasni valamit?

2018. július 26. - Nyíri Gabi

book-2690406_640.jpg

Annyi érdekes, hasznos, szórakoztató könyv van a világon, hogy szinte pazarlásnak tűnik újra visszatérni ahhoz, amit egyszer már olvastál. Pláne, ha ehhez hozzáveszed az összes többi forrást, ahonnan értékes tartalomhoz juthatsz: filmek, hangoskönyvek, hagyományos és online folyóiratok, blogok, videók, szinte végtelen a sor. Következzen 4 ok, ami miatt mégis érdemes újra elővenni ezeket az anyagokat!

Én régen szigorúan egyszeri tartalomfogyasztó voltam. Elolvastam, láttam, meghallgattam, és eszembe sem jutott újból elővenni. Főleg ekkora választék mellett, amikor végtelen sorokban várnak rá az izgalmasabbnál izgalmasabb anyagok, hogy egyszer eljussak hozzájuk. Akkor mégis honnan jött az újraolvasás? Íme 4 ok, ami miatt visszatérő lesz az ember:

dog-1702619_640.jpg

1. Mert először is tetszett: Valljuk be, belefogni egy új anyagba – könyvbe, sorozatba, bármibe – kockázatos: vagy fog tetszeni, vagy nem. És időnként egyszerűen nem akarjuk vállalni ezt a kockázatot. Amikor például csak szeretnénk kikapcsolódni, jó valami olyat elővenni, amiről tudjuk, hogy be fog jönni.

2. Mert egy jó része kiesett: Többször jártam úgy, hogy szerettem volna egy olvasott vagy hallott dolgot felidézni valakinek, és csak töredékekre emlékeztem. „XY írt ennek kapcsán valami jót! Várj csak... Jó ég, nem emlékszem, de megkeresem!” És a felkutatás közben aztán – részben vagy egészben – újraolvastam, -néztem, -hallgattam.

tablet-843798_640_2.jpg

3. Máshogy szólít meg másodszor: Amikor először találkozol valamilyen tartalommal, meglesznek azok a részek, üzenetek, ötletek, megoldások, amik magukkal ragadnak. Ezek azok, amikre szívesen emlékszel, amiket szívesen idézel fel, amikor az ilyen élményeidről mesélsz. Aztán ha visszatérsz az anyaghoz, jó esély van rá, hogy más részek szólítanak meg, mert más fog rezonálni az aktuális állapotodhoz. Így voltam én például számos, személyes fejlődéshez kapcsolódó könyvvel. Igaz, az is előfordul, hogy idő közben „kinősz” egy tartalmat, és újra elővéve nem is érted, hogy mit szerettél rajta annyira. Lásd például én és Winnetou - kinőttem az indiánosdit.

4. Elsőre félbehagytad: Vannak tartalmak, amikbe belekezdesz, és egyszerűen nem ütik meg a mércédet, és félreteszed őket. Van azonban egy másik kategória is: amikor azt érzed, hogy lenne itt mit keresgélni, csak nem jó az időzítés. Aztán egyszer csak újra eszedbe jut, vagy valaki a figyelmedbe ajánlja, és egy meghatározó élmény lesz belőle. Szóval ha épp nem időszerű, nyugodtan sorold hátrébb a listádon, és egyszer majd térj vissza hozzá.

Te szoktál újra elővenni tartalmakat? Ha igen, mi miatt?

Képek innen, innen és innen.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!

süti beállítások módosítása