Coaching két lábon és hat lábon

A saját figyelmedért is teszel annyit, mint a kutyádéért?

2020. január 28. - Nyíri Gabi

cover_2020_january_ep4_clean.jpg

Időnként összeszedett vagy, és jól haladsz a dolgaiddal, máskor pedig szétesel, csak telik az idő, és nem jutsz egyről a kettőre. Vajon min múlik, hogy mennyire tudsz odafigyelni? És mi az, amit ennek kapcsán bevethetsz a kutyás tapasztalataidból?

Röviden: 

A kutyázásban adottnak veszed, hogy ha megteszel bizonyos dolgokat, akkor az eb sokkal jobban figyel rád, míg ha ezek kimaradnak, akkor meg nem. Mi az a 3 eszköz, amit a kutyád figyelme kapcsán használsz, és érdemes lenne a sajátod érdekében is bevetni?

  • Elég pihenés: A pihenés nem a hasznosan eltöltött idő ellentéte. Feltétlenül szükség van rá ahhoz, hogy hosszú távon eredményes lehess.
  • Rákészülés: Legyen egy megfelelő rituáléd, ami segít két helyzet közt váltani, hogy ne vigyél tovább magaddal oda nem tartozó gondolatokat és érzéseket.
  • Megfelelő környezet: Alakíts ki megfelelő munkakörülményeket, ha pedig ez épp nem lehetséges, ne várd magadtól, hogy a maximumot fogod nyújtani.

Nézd meg a videót a részletekért, de amikor elkezded ezt az új működést, adj magadnak némi időt, és semmiképp ne érezd magad tiszteletlennek azért, mert teszel a figyelmedért!

Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:

Biztosan megvan az érzés, amikor összeszedett vagy, koncentrálsz, és tök jól haladsz a dolgaiddal. Meg azt is tapasztaltad, hogy szétesel, csapongsz, csak telik az idő, te meg nem jutsz egyről a kettőre. Mindkettő vitathatatlanul te vagy, de akkor vajon miben van a különbség? Pusztán a szerencsén vagy a véletlenen múlik?

Az az érdekes, hogy ugyanez a kérdés fel sem merül benned a kutyád kapcsán. Ott egyszerűen adottnak veszed, hogy ha megteszel bizonyos dolgokat, akkor sokkal jobban figyel az eb, és ha ezek kimaradnak, akkor meg nem. Vagyis onnan van megélésed annak kapcsán, hogy a figyelés az nem csak úgy van vagy nincs, hanem tenni kell érte.

Én is voltam ugyanebben. A kutyázásban rutinosan szedtem össze a kutyám figyelmét, sőt az edzéseimen tanítottam is ezt, és adtam rá visszajelzést a tanítványaimnak. Emellett pedig előfordult, hogy ki kellett dobni a munkámat, amit az éjszaka közepén olyan áron csináltam meg, hogy belealudtam a laptopomba. Arra is számos példa volt, hogy a figyelem hiánya miatt kiestek teljes hazautak; és amikor épp koncentrálni próbáltam, minden másodpercben kizökkentett valami: hol egy értesítés, hol valaki, aki szeretett volna tőlem valamit.

Kifejezetten nem szerettem, hogy hullámzó volt a hatékonyságom, ezért elkezdtem azzal foglalkozni, hogy hogyan tarthatnám kézben jobban a figyelmemet. Ahogy beleástam magama a témába, azt vettem észre, hogy olyan dolgokról van szó, amiket a kutyázásból jól ismerek. Azáltal, hogy elkezdtem ezeket saját magamnál is használni, jobb teljesítményre vagyok képes, és közben jobban érzem magam.

Mi az a 3 dolog, amit a kutyád figyelme kapcsán használsz, és érdemes lenne a sajátod érdekében is bevetni?

1. Elég pihenés: Minden valamirevaló kutyás tudja, hogy fáradt kutyával nem dolgozunk. Egyrészt a szétesett figyelem miatt romlik a teljesítmény a konkrét helyzetben, másrészt – és ez legalább ilyen fontos – azt is kockáztatjuk, hogy elveszíti az eb a motivációját, ami tartósan kihat.
Ennek ellenére saját magadat hajlamos lehetsz beengedni a lefelé tartó spirálba, ami akkor keletkezik, amikor a kifáradással párhuzamosan egyre-egyre több energia befektetésével próbálsz mégis haladni. Alapvetően persze sikertelenül. Ennek kapcsán azt fontos megtanulni, hogy a pihenés nem a hasznosan eltöltött idő ellentéte. Feltétlenül szükség van rá ahhoz, hogy hosszú távon eredményes lehess.

2. Rákészülés: Az is közismert, hogy szétesett kutyával sem lehet dolgozni. Ezért van például, hogy amikor az eb nem figyel igazán, és így az agility pályán háttal az első akadálynak ül le, a felvezető nem fogja elindítani, hanem előbb korrigál: Figyelj rám, nagy levegő, na most mehetünk. Emiatt tanácsolják gyakran, hogy érdemes a kutyával gyakorolni a „nézz a szemembe!” vagy „figyelj rám” feladatot.
Ezzel szemben veled valószínűleg előfordul, hogy csak beesel egy-egy helyzetbe. Egy vezető egyszer azt mesélte nekem, hogy egy ilyen utolsó pillanatos behuppanással végigült egy egész megbeszélést, amire nem is volt hivatalos, mert fogalma sem volt róla, hogy valójában hol kellene lennie és mivel kellene foglalkoznia...
Hogyan érdemes ezek alapján váltanod az egyes helyzetbek közt? Legyen rá megfelelő rituáléd, ami abban segít, hogy ne vigyél tovább magaddal oda nem tartozó gondolatokat és érzéseket! Zárd le, hagyd magad mögött az előző elfoglaltságodat mind gondolatban, mind testi szinten. Vegyél 10 mély levegőt, és tudatosan akard lezárni azt, ahonnan jössz. Ezután határozd el, hogy miképpen szeretnél jelen lenni a következőben! Tisztázd magadban, hogy mi is az a helyzet, mit szeretnél elérni ott, hogyan szeretnéd érezni magad, és miképpen szeretnél kapcsolódni másokhoz. Ha van egy szándékod, sokkal jobbak az esélyeid rá, hogy azt valóra is tudod váltani.

3. Megfelelő környezet: A kutyád esetében adottságnak tekinted, hogy a környezet bizony hatni fog az eb figyelmére, és ezen keresztül a teljesítményére. Ha megteheted, hozzáigazítod a környezetet az elvégzendő feladathoz. Ennek szellemében kezdesz új dolgokat inkább otthon tanítani, majd fokozatosan emeled a környezet jelentette kihívást. Emiatt járnak a sportkutyások idegen pályás edzésre is, hiszen ott minden máshogy van, mint otthon. Ha nincs lehetőséged szabályozni a környezetet, számolsz a hatásával, vagyis nem várod el feltétlenül ugyanazt a koncentrációt. Nálunk a kutyaiskolában erre a legjobb példa a szél, ami elhozza a közeli mocsárból a sok izgi szagot. Szeles napokon biztosak lehetünk benne, hogy több dolgunk lesz a figyelem összeszedésével.
És vajon mennyi erőfeszítést teszel abba, hogy kialakítsd a saját munkakörülményeidet? Gondolj a csendre, a megfelelő világításra, arra, hogy elpakold azokat a dolgokat, amik elvonhatnák a figyelmedet. Küszöböld ki az állandó megszakításokat: kapcsold ki az emlékeztetőket és foglalkozz egyszerre egy dologgal. Ha pedig mindez nem lehetséges, ne várd magadtól, hogy a maximumot fogod nyújtani.

Amikor elkezded ezeket az eszközöket nem csak a kutyádnál, hanem saját magadnál is használni, kérlek, ne várj azonnali eredményt! Ez számodra egy új gondolkodásmód és működés, adj neki némi időt! És semmiképp ne érezd magad tiszteletlennek, amiért így teszel. Nehéz lehet az elején, hogy nem reagálsz azonnal, vagy akár azt is mondod valakinek, hogy ne haragudjon, de most nem tudsz figyelni. De nézd más szemszögből: látszólag jelen lenni és közben valami egészen másra gondolni legalább ugyanannyira udvariatlan dolog lenne.

Amikor befejezed az olvasást, kezdd azzal, hogy nem csak átfolysz valamilyen más tevékenysége, hanem tudatosan beleérkezel. Tedd le mindazt, ahonnan jössz, amibe beletartozik ez az anyag is. Ha valami nagyon megragadta a gondolataidat, készíts jegyzetet, és utána engedd el. Határozd el, hogy miképpen szeretnél jelen lenni a következő helyzetben. Tisztázd magadban, hogy mi lesz az, mit szeretnél elérni ott, hogyan szeretnéd érezni magad, és miképpen szeretnél kapcsolódni másokhoz.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!