Coaching két lábon és hat lábon

Szeresd, amit csinálsz! OK, de hogyan?

2020. március 24. - Nyíri Gabi

big_2020_march_ep10_szeresd_amit_csina_lsz.jpg

Gyakran hallani arról, hogy mennyire fontos szeretni, amit csinálsz – a kutyázásban és másutt is. Íme 4 dolog, ami segíthet ezt valóban el is érni.

Röviden:

Az egész történet hátterében egészen egyszerűen az áll, hogy vajon megvan-e az egyensúly az eredményesség és a folyamat élvezete közt. Ugyanis a cél nem pusztán az eredmény elérése, hanem az is, hogy az odáig vezető folyamat élvezhető legyen mindenkinek, aki benne van a dologban. Tehát mi a teendő az egyensúly megőrzése érdekében?

  • Tedd fel jól a kérdést! Fogalmazd bele magát a célhoz vezető utat is!
  • Készülj a hibaelhárításra! Ha épp nem jó valami, fontos megkeresni és tudatosítani, hogy mi miatt nem érzed jól magad a helyzetben, mert ezen keresztül fogsz tudni változtatni.
  • Keresd a legjobb megoldást! Rengeteg út vezet ugyanoda, válassz jól!
  • Értékelj folyamatosan! Az eredményesség mellett azt is, hogy hogy vagytok a folyamatban!

Nézd meg a videót a részletekért, de épp itt az ideje javítani a dolgon, ha te is úgy dolgozol egy célért, hogy közben rosszul érzed magad a folyamatban!

Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:

Biztosan veled is előfordult már, hogy nagyon szerettél volna valamilyen célt, és a megvalósítás közben mégis tök rosszul érezted magad. Ez az, amikor a karácsonyi készülődésből egy istenverte rohanás lesz, amikor dolgozol egy tenderanyagon, és félúton azt kezded érezni, hogy szíved szerint felgyújtanád az egészet, vagy amikor éppen fésülöd a hosszúszőrű kutyádat, aki átszaladt a bogáncsoson, és közben azért megfordul a fejedben, hogy miért nem tartasz inkább rövidszőrű kutyát. És emellett az is ott van az ember fejében ilyenkor, hogy mennyit hallani arról, hogy milyen fontos lenne szeretni, amit csinál. Vagyis hogy szeresd magát a folyamatot is, nemcsak a célt, amit el szeretnél érni. Ahogy Márai mondja, „Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás.”  Ez tényleg egy közkeletű gondolat, és nehéz lenne vitatkozni vele.

Az egész történet hátterében az van, hogy vajon jól teszi-e fel magának az ember a kérdést magával a céllal kapcsolatban. Az a helyzet, hogy a cél nemcsak maga a cél elérése, hanem az is, hogy az odáig vezető folyamat élvezhető legyen mindenkinek, aki benne van a dologban. Ezt a kutyázásban iszonyatosan könnyű tetten érni. Amikor a cél túlságosan előtérbe kerül a kutyázásban, akkor jön az, hogy elkezd az egész rossz irányba fordulni. Amikor túlságosan a célra kezdünk koncentrálni, akkor egy kutyás közösségben megbomlik az összetartás, megbomlik a jó hangulat. Sőt, hogyha ez még tovább megy ebbe az irányba, akkor az is megtörténik, hogy a kutyával való megfelelő bánásmód is elkezd háttérbe szorulni: Egy idő után azt vesszük észre a kutyás sportokban, hogy hopp, épp csak a kutyáról esett le a fókusz, mert mindenki az eredményekkel meg a kupakkal van elfoglalva. Ha megnézzük, hogy ennek mi az ára, akkor ez a legtöbb esetben egyáltalán nem szívderítő, mert ilyenkor kezdjük el elhanyagolni a kutyák biztonságát és azt, hogy ők hogy érzik magukat a tréning során. Elkezdünk olyan dolgokat megengedni magunknak, amit korábban nem tettünk volna: jönnek esetleg a büntetések, jönnek a dicséret megvonások, és ez elfajulhat akár egészen odáig, hogy sutyiban megjönnek a fizikai fenyítések is. És egy idő után mindenki elkezdi rosszul érezni magát, mert nem erről kellene szólnia a kutyázásnak. Mindenki tudja, hogy azért kutyázunk, mert szeretnénk magát a folyamatot élvezni, és az biztosan az egész rovására megy, amikor megborul az egyensúly az eredményesség és a folyamat élvezete közt.

Tehát mi a teendő annak érdekében, hogy ezt el tudd kerülni?

1. Tedd fel jól a kérdést! Először is meg kell változtatni a kérdést, amit felteszel magadnak! Mert nem az a kérdés önmagában, hogy mi a cél, amit el szeretnél érni, hanem hogy mi az, amit el szeretnél érni úgy, hogy közben jól érzed magad te és mindenki más, aki ebben érintett. Ez azért nagyon fontos, mert ha változtatsz azon, ahogy a kérdést felteszed, akkor ez egészen egyszerűen behozza a képbe magát az élményt, a folyamatot is. Nem lesz elég önmagában az, hogy a célt elérted. Azzal, hogy a kérdésbe belefogalmazod magát a célhoz vezető utat is, egyszerűen azt is kitűzöd, hogy valamit csak akkor tekinthetsz sikeresnek, ha a két dolog együtt teljesült: elérted a célt, amit szerettél volna úgy, hogy közben jól érezted magad.

2. Készülj a hibaelhárításra! A második dolog, hogy szükség lehet hibaelhárításra: lehet, hogy benne vagy egy folyamatban, amit valljuk be, éppen nem élvez el, mert valami félrement. Ilyenkor nagyon fontos megkeresni és tudatosítani azt, hogy mi miatt nem érzed jól magad a helyzetben, mert ezen keresztül fogsz tudni változtatni, és ez az, ami vissza fog tudni zökkenteni a normális kerékvágásba, Na de a kérdés, hogy milyen területeken érdemes ilyenkor keresgélni? Összesen négy olyan terület van, ami félre tudja vinni, hogy hogy érzed magad egy adott folyamatban:
Az egyik a fizikai szint. Lehet, hogy simán széthajtod magad. Lehet, hogy valamilyen fizikai kényelmetlenséged van, kényelmetlen testtartásban tolod vagy nem jó a cipőd. Lehet, hogy elhanyagolod a fizikai szükségleteidet: nem eszel, nem iszol, nem alszol. Ilyenkor a fizikai szinten kell a megoldást keresned.
Aztán az is lehet, hogy érzelmi szinten van a probléma. Valami miatt nem tudsz pozitív érzelmeket megélni, nem tudsz kapcsolódni a hálához – egyszerűen egy mókuskerékké vált az egész.
Előfordulhat, hogy mentális szinten van a gond. Nem tudsz koncentrálni, nem látod a nagy képet, hiányoznak információk, emiatt azt érzed, hogy vakrepülésben vagy. Vagy lehet, hogy pont az ellentéte van, és azt érzed, hogy annyi információ ér, hogy belebolondulsz.
A negyedik lehetséges ok, ami ugyanígy elronthatja a folyamathoz kapcsolódó élményedet, az pedig az, hogy lelki szinten vannak gondok, vagyis az értékrended meg az önazonosságod van megkérdőjelezve. Ez az, amikor semmi értelmét nem látod annak, amit csinálsz. Erre szokták azt mondani, hogy egyik nap arra kérnek, hogy áss egy gödröt, a másik napon arra kérnek, hogy temesd be, a harmadikon pedig kezded az egészet elölről. Vagy egyszerűen olyan dolgokat kellene megtenned, amiről úgy érzed, hogy konkrétan szembe mennek az értékrendeddel, azt érzed, hogy - átvitt értelemben - recseg-ropog a gerinced.
Ha sikerült azonosítanod, hogy fizikai, érzelmi, mentális, vagy lelki okok miatt érzed magad rosszul egy folyamatban, már nyert ügyed van a problémamegoldás kapcsán. Mert ha már tudod, hogy mi az a gond, amin javítani kell, egészen biztosan fogsz rá megoldást találni.

3. Keresd a legjobb megoldást! Miért? Mert ugyanazt az eredményt rengeteg módon el lehet érni, így igenis legyen az szempont, hogy olyan eszköz legyen a kezedben, használj olyan módszert, ami amellett, hogy közelebb visz a célodhoz, biztosítja számodra azt is, hogy jól tudd érezni magad a dologban.

4. Értékelj folyamatosan! A célokkal kapcsolatban már valószínűleg nagyon pontosan megtanultad, hogy mennyire fontos folyamatosan nyomon követni az előrehaladást. De amikor már ezen a magasabb szinten mozogsz, bejön a képbe az is, hogy azt is értékeled, hogy hogy vagytok a folyamatban. Mivel ezt témává tetted, mivel ez szempont lett, mivel ez alapján választottál módszert és eszközt, így be kell kerülnie az értékelésbe is. Milyen volt az út? Milyen volt a folyamat? És itt érkezünk vissza oda ahhoz, amit már az első pontban mondtam neked, hogy csak akkor érdemes valamit sikeresnek nyilvánítani, ha mind a két feltételnek megfelel: elérted az eredményt, amit szerettél volna, és egyébként jó volt az út, ami oda vezetett.

Próbáljuk ki ezt most a gyakorlatban! Futtasd végig magadban, hogy most milyen célok elérésén dolgozol! Nézd meg, hogy mi az ezek közül, aminél ha tudnál javítani azon, hogy mennyire érzed jól magad benne, az sokat adna hozzá a jóllétedhez! Tehát mi az, ahol pillanatnyilag sérül, hogy jól érzed magad a folyamatban? Ha ez megvan, akkor legyen az a következő lépés, hogy átkeretezed az új kérdés alapján, és megkérdezed magadtól, hogy hogyan tudnád a célodat úgy elérni, hogy közben jól érzed magad te is, és mindenki más is, aki a helyzetben benne van veled?

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!