Coaching két lábon és hat lábon

Mit csinálj, amikor sok dolgod van?

2020. február 18. - Nyíri Gabi

cover_2020_february_ep5_mit_csina_lj_amikor_sok_dolgod_van_full.jpg

A te életedben is biztosan vannak nagyon elfoglalt időszakok. Mi az a három kötelező teendő, amit semmiképpen sem mulaszthatsz el ilyenkor?

Röviden:

Amikor elfoglalt vagy, kettős célnak kell megfelelned: eredményesnek lenni, és mindezt jó formában elérni. Mi az a 3 eszköz, ami segíthet ebben?

  • Amikor elfoglalt vagy, foglalkozz azzal, amivel kell! Ne engedj teret a negatív gondolati spirálnak!
  • Tervezz, tervezz és tervezz! Legyél hatékony, és védd meg az egyébként is zsúfolt időszakot!
  • Gondoskodj magadról! Egy nap nem áll 24 órából és egy éjszakából!

Nézd meg a videót a részletekért, de ha te is egy intenzív időszakban vagy, először is ismerd el, hogy benne vagy ebben, és kezd el végiggondolni, hogy mi mindent kell annak érdekében tenned, hogy a fenti három eszközt be tudd vetni!

Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:

Biztos vagyok benne, hogy a te életedben is elő szoktak fordulni nagyon elfoglalt időszakok, és ilyenkor kulcsfontosságú, hogy ismerd azokat a teendőket, amik segítenek abban, hogy nemcsak az eredmény szempontjából legyél rendben, hanem te is nagyobb károk nélkül megúszd. Nekem ez most meglehetősen aktuális, mivel egy nagyjából négy hetes borzasztó intenzív időszakom van. De mitől is vagyok én most ilyen nagyon elfoglalt? Ezt csak azért mesélem el, hogy lásd a kontextust. Egyszerre készülök négy különböző fejlesztő programra: kettő vezetői témában kettő pedig szakember fejlesztési témában, ami azt is jelenti, hogy körbe kell utaznom gyakorlatilag az egész országot. Mind a négy témára külön-külön készülnöm kell, ezen kívül ott van a nektek szóló anyagok elkészítése, és folyamatban vannak egyéb egyéni fejlesztés folyamataim is. Röviden: sokrétű és sok egyszerre.

Én nagyon-nagyon fegyelmezetten követek 3 elvet három, használok 3 eszközt, amit neked is meg szeretnék tanítani mert, ezek azok, amik lehetővé teszik, hogy az ügyfeleim és a résztvevőim szempontjából eredményesen valósítsam meg ezt az időszakot, és biztosítják, hogy én sem fogok rámenni a dologra. Szóval mi ez a három eszköz?

1. Amikor elfoglalt vagy, foglalkozz azzal, amivel kell! Mit értek ezalatt? Amikor az ember elfoglalt, nagyon könnyen megjönnek a mindenféle nem odavaló, és egyébként rossz gondolatok. Hogy „Basszus, én ezzel sosem fogok elkészülni!”, meg hogy „Szegény én, mennyire szívesen csinálnék mást...!” Esetleg okolom magamat, hogy „Hogy lehettem akkora hülye, hogy elvállaltam ennyi mindent?!”, vagy lehet, hogy szidom azokat, akik rám bízták ezeket a dolgokat. Mindenesetre tudok egy csomó olyan dologra gondolni, ami nem segít engem abban, hogy haladjak, elvégeznem azt, amit kell.
Viszont ez elviszi az egyetlen lehetséges gondolkodási időt! Ugyanis az ember vagy arra gondol, amivel haladni kellene, vagy odaadja ugyanezt a gondolkodási időt a nem előrevivő gondolatainak. Tehát az első és legfontosabb, hogy fejben próbáld összeszedetten tartani magad, és a vadássz azokra a gondolatokra, amelyek elindítják a negatív spirált! Ilyenkor mindig tudatosítsd magadban, hogy ez– a negatív gondolati spirál – az, ami nem fog rajtad segíteni, viszont ez az, ami fel tudja zabálni azt az idődet és azt az energiádat, amivel egyébként haladhatnál. Fontos, hogy tudatosan visszatereld magad a fókuszált gondolkodásmódba.

2. Tervezz, tervezz és tervezz! Honnan jön az, hogy hova kell visszaterelni magad? Ez a második dolog, és ez pedig nem meglepő módon a tervezés. 2 dologról van szó szerintem: egyrészt hogy hogyan maradsz fókuszált a nagyon elfoglalt időszakban, másrészt hogy hogyan véded meg ezt az időszakot.
Kezdjük a másodikkal, hogy hogyan védd meg ezt az időszakot! Nincs kiplakátolva körülötted, hogy te most éppen elfoglalt vagy, ezért folyamatosan jönnek be újabb és újabb megkeresések. Mindenki akar tőled valamit, lehet az egy kávézás, egy újabb feladat akár egy új lehetőség. És ilyenkor borzasztó fontos, hogy ne engedj be semmit ebben az időszakban, amivel nem muszáj rögtön foglalkozni! Például amikor voltak előre megbeszélt ügyféltalálkozóim, amiken arról beszélgettünk, hogy el fogjuk indítani a közös munkát, én előre mondtam hogy, nézzétek srácok, velem csak akkor számoljátok, ha meg tudjátok várni azt, hogy én a következő három hétben nem vagyok elérhető. Mert egyrészt fizikailag nem tudok odaérni, másrészt ha véletlenül oda is érek, olyan teljesítményt fogok nyújtani, amivel senki nem lesz elégedett. Ugyanígy a baráti találkozókat is csak ezen időszak végére beszéltem meg, mert ugyanúgy nem fogok odaérni, vagy ha igen, akkor csak egy zombi nyuszival fognak találkozni. Szóval annak érdekében, hogy fókuszált tudj maradni, nagyon fontos, hogy menet közben ne engedj be új dolgokat, vagyis védd meg ezt az időszakot!
És mit értek az alatt hogy fókuszált maradsz? Azt, hogy tudatosan foglalkozol vele, hogy hogyan és mire fogod fordítani a rendelkezésedre álló időt. Amikor nagyon-nagyon sok minden van, az egyik dolog, amivel a leginkább le tudod terhelni az elmédet az az, hogy megpróbálsz mindent fejben tartani. Akármilyen banálisan hangzik is, de fejben tartani dolgokat megint csak a gondolkodási kapacitásodat veszi el. Éppen ezért fontos, hogy ne próbáld megjegyezni az összes teendődet, hanem írd le őket!
Az is fontos, hogy válts be stratégiai üzemmódba, és minden feladat kapcsán keresd azt a megoldást, hogy hogyan tudod jó értelemben a legkevesebb energia befektetésével megoldani. Mert amikor az ember nincsen nagyon megfeszítve, hajlamos a dolgokat a jól bevált módszerekkel megcsinálni. Azt mondja, hogy jó, így egy negyedórával tovább fog tartani, de kit érdekel. Amikor azonban lényegében minden percet tudatosan be kell osztani, ezek az itt-ott negyedórák irtózatosan sokat tudnak számítani. Tehát a legfontosabb kérdés, amit fel kell tenned ilyenkor magadnak, hogy mi az a minimum, amit ebben az időszakban le kell szállítani. Mi az, ami elég ahhoz, hogy helytállj azokban a helyzetekben, amik erre az időszakra esnek? Minden mást ki kell tolnod későbbre. Például én dolgozom egy új projekten, amivel remélhetőleg a közeljövőben fogtok találkozni, de azt mondtam, hogy ezt erre az időszakra takarékra fogom tenni, mert csak olyan áron tudnék foglalkozni vele, ami egyszerűen nem éri meg.
Először is kiszelektálok mindent, aminek nem feltétlenül kell ebben az időszakban megtörténnie, aztán végiggondolom, hogy ezekből mi az, amit feltétlenül nekem kell megcsinálnom: tudok-e segítséget kérni, tudom-e automatizálni, meg tudok-e kérni valakit, sőt bizonyos keretek között tudok-e érte fizetni, vagyis meg tudom-e vásárolni az időmet. Itt olyan banális dolgokra is gondolok, mint hogy főzöl-e magadra, vagy abban az egy hétben inkább rendeled a kaját így felszabadítva az egyébként főzésre szánt időt.
Végül gondold végig, hogy mindazt, amit elterveztél hogyan tudod a leginkább időhatékony módon megvalósítani! Itt lehetnek egyrészt párhuzamosítások. Ha például nincsen nagyon sok dolgom, amikor utazom befelé a városba, a buszon csak nézek kifelé a fejemből, vagy könyvet olvasok vagy zenét hallgatok, esetleg barátokkal telefonálok. Amikor azonban minden percem számít, bizony mivel van egy fél órám a buszon, dolgozni fogok. Ide kapcsolódik az is, hogy okosan próbálom elvégezni a feladatokat, és összecsoportosítom az összetartozókat. Például összerakom az összes adminisztrációt egy blokkba, és nem lépek be a számlázó programba hetente többször. Ha bizonyos dolgokat el kell hoznom az irodából, akkor összeszervezem, hogy minden össze legyen nekem készítve, amikor egyszer oda megyek, és így nem utazom kétszer egy órákat egy egyébként is zsúfolt időszakban.
A tervezéshez tartozik még egy kulcsfontosságú dolog, amiről gyakran azok is elfelejtkeznek, akik az eddig felsoroltakat jól csinálják. A tervezésnek nemcsak arra az időszakra kell vonatkoznia, amikor éppen benne vagy a sűrűjében, hanem az utána következő visszaállási időszakra is. Mit értek visszaállási időszakon? Letudok egy intenzív 4 hetes időszakot, ami után nem reális azt várni magamtól, hogy a következő naptól minden egy szempillantás alatt visszaálljon a normális kerékvágásba. Tervezni kell olyan időszakot, aminek az a célja, hogy lecsendesítsd a pörgést és tudj pihenni. Nem árulok el titkot, hogy ebben a négy hétben gyakorlatilag én beáldozom a hétvégéket is, és majdhogynem egyhuzamban dolgozom, ami azt jelenti, hogy muszáj lesz valamikor pihennem, és ezt is be kell tervezni.

3. Gondoskodj magadról! Él az emberekben egy tévhit, miszerint ha elfoglalt vagyok, akkor ezt az alvási és evési idő terhére kompenzálni lehet. Talán lehet éjszakázni egyet, és ki lehet hagyni egy ebédet jelentékenyebb károk nélkül, de ezt nem tudom 4 héten keresztül csinálni. Erre rámegy az ember fizikálisan mentálisan és lelkileg, ami garantáltan meglátszik az eredményen is. Sokat beszélünk róla, hogy ha folyamatosan jó teljesítményt szeretnél nyújtani, ahhoz kulcsfontosságú jó formában tartani magad. Ez a kihegyezett időszakokban négyzetesen fontos, tehát először is felejtsd el, hogy egy nap 24 órából meg az éjszakából áll! Az egy nap 24 óra mínusz az alvási és evési idő, és mínusz azok az idők, amik ahhoz kellenek, hogy fizikailag és lelkileg is jó formában maradj - például kutyázás. És akkor a maradék időt elkezdheted úgy beosztani, ahogy ezt a második pontban megbeszéltük. Mert ezt kell ahhoz, hogy ne tedd tönkre magad azalatt, amikor egyébként a legjobbat szeretnéd nyújtani.

Szóval hogyha te is egy ilyen intenzív időszakban vagy, akkor arra kérlek, hogy először is ismerd el, hogy benne vagy ebben, és kezd el végiggondolni, hogy mi mindent kell annak érdekében tenned, hogy a fenti három eszközt be tudd vetni! Legyen az első lépés a tervezés!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz az önmagukat fejlesztők kétlábú és hatlábú közösségéhez! Kattints ide!